Skip to main content

Podcasts 2018-2021

JIT (Journées d'informatique théâtrale) 2020 as part of Experimenta

February 12 to February 14, 2020

Shooting and video editing by Eloïse Mahieux, student in M1 Artistic creation, film studies course

Day 1 - Wednesday, February 12, 2020

Introduction

Why «theatrical computing»? - Rémi Ronfard (INRIA) and Julie Valero (UGA), day organisers

 

Stakes and challenges of "theatrical computing"

ENSATT: directions of research and development - François Weber (ENSATT)


Do engineers and artists work well together? - Nicolas Bertrand and Philippe Chaurand (Anomes company)

 

Theatrical Internet: culture in LAN and WAN - Sébasten Riou (Technical Director)

 

Feedback: the research-creation collaboration between the UMR Litt&Arts and Hexagone's national arts-sciences scene


Video feedback, algorithms and "living images": a challenge for theatre direction - Marie-Agnès Cathiard (UGA), Ève Gauthier (UGA), Patrick Pajon (UGA), Lionel Palun (Artist)

 

Day 2 - Thursday 13 February 2020

Augmented scenes
Augmented Reality on Stage: Analysis and Perspectives - Gillian Borrell (UGA), Julie Valero, Rémi Ronfard

 

Virtual reality and scenography: simplifying implementation and sharing - Olivier Borne (Scenographer)

 

Round table meeting

Working with computers in the theater environment: crossed experiences - Thierry Coduys (scenographer, musician, sound engineer) and Agnès de Cayeux (web artist, MAST at the University of Amiens)

 

Scene Creations and Artificial Intelligence
Aporia : a multidisciplinary performance arts and AI - Véronique Aubergé (CNNS-LIG), Ambre Davat (LIG), Alain Quercia (Artist)

 


Artists and engineers: for a dialogue between two cultures. On some Swiss interdisciplinary collaborations - Izabella Pluta (Associate Researcher, University of Lausanne)

 


Do digital agents do Dada? - Gunter Lösel (Zurich University of Arts), Piotr Mirowski and Kori W. Mathewson (DeepMind)

 

Day 3 - Friday 14 February, 2020

Research and creation: stage writing, dramaturgical issues 1

Development at the service of stage writing - David Farjon (director), Jérémie Gaston-Raoul (developer), Sylvain Fontimpe (actor) - Compagnie Légendes urbaines

 

Is the digital game worth it? From the difficulty to make digital interaction in the theatre felt - Thomas Morisset (Centre Victor Basch, Sorbonne University / INePH, University Paris Nanterre)

 

Research and creation: stage writing, dramaturgical issues 2
Modeling and digitizing the writing of a complex stage production - Rorbert Faguy

 

You fight! Designing virtual mediated spaces and digital dramaturgies for live performances - Andrea Giomi (UGA), Ana Shametaj (artist, Kokoschka Nevival, Milan)

 

Traces and memories of theatrical work: perspectives opened up by information technology

Mascarille: a singular and protean experience - Emile Zeizig (Association Mascarille)

 

KinoAI: web software for the study of rehearsals - Jimmy Patouillard (UGA), Rémi Ronfard, Julie Valero

 

Improvising the archive: a project about the archive and the commons by Medea electronics - Angeliki Poulou

 

Sarah DE LEEUW - Creative Geographies & poetry conference

Tuesday 10 October 2019



 

DD DORVILLIER - Meeting around the choreographer's job

Tuesday 19 March 2019



 

Laura Élisa PEREZ- Decolonizing Self-Portraits in Kahlo, Mendieta, and Cervántez Conference

Tuesday 31 January 2019



 

Maaike BLEEKER - Performances of knowing conference

Thursday 11 October 2019



Download the presentation of Maaike BLEEKER : Performances of Knowing Grenoble [5.98, .PDF]

 

Gay MCAULEY - Observation and analysis of theatrical rehearsals conference

Thursday 27 September 2019


 

Prises de vue et montages réalisés par Eloïse Mahieux, étudiante en M1 Création artistique, parcours Etudes cinématographiques

Jour 1 - mercredi 12 février 2020

Introduction

Pourquoi l’« informatique théâtrale » ? - Rémi Ronfard (INRIA) et Julie Valero (UGA), organisateurs des journées.
Enjeux et défis d’une « informatique théâtrale »

L’ENSATT : pistes de recherche et développements - François Weber (ENSATT)

 


Ingénieurs et artistes font-ils bon ménage ? - Nicolas Bertrand et Philippe Chaurand (entreprise Anomes)

 

Internet théâtral : la culture en LAN et WAN - Sébasten Riou (Directeur technique)

 

Un retour d’expérience : la collaboration recherche-création entre l’umr litt&arts et la scène natonale arts-sciences de l’hexagone


Larsen vidéo, algorithmes et « images vivantes » : un défi pour la mise en scène théâtrale - Marie-Agnès Cathiard (UGA), Ève Gauthier (UGA), Patrick Pajon (UGA), Lionel Palun (Artiste)

 

Jour 2 - jeudi 13 février 2020

Des scènes augmentées
La Réalité Augmentée sur scène : analyses et perspectives - Gillian Borrell (UGA), Julie Valero, Rémi Ronfard

 

Réalité virtuelle et scénographie : simplifer la mise en œuvre et le partage - Olivier Borne (Scénographe)

 

Rencontre table ronde
Travailler avec l’informatique en milieu théâtral : expériences croisées - Thierry Coduys (scénographe, musicien, ingénieur du son) et Agnès de Cayeux (artiste web, MAST à l’Université d’Amiens)

 

Créations scéniques et Intelligence artificielle
Aporia : une performance pluridisciplinaire arts et IA - Véronique Aubergé (CNNS-LIG), Ambre Davat (LIG), Alain Quercia (Artiste)

 

Artistes et ingénieurs : pour un dialogue entre deux cultures. Sur quelques collaboratons interdisciplinaires suisses - Izabella Pluta (Chercheuse associée, Université de Lausanne)

 

Do digital agents do Dada? - Gunter Lösel (Zurich University of Arts), Piotr Mirowski et Kori W. Mathewson (DeepMind)

 

Jour 3 - vendredi 14 février 2020

Recherche et création : écriture scénique, enjeux dramaturgiques 1

Le développement au service de l’écriture de plateau - David Farjon (metteur en scène), Jérémie Gaston-Raoul (développeur), Sylvain Fontimpe (comédien) - Compagnie Légendes urbaines

 

Le jeu numérique en vaut-il la chandelle ? De la difficulté à faire sentir l’interaction numérique au théâtre - Thomas Morisset (Centre Victor Basch, Sorbonne Université / INePH, Université Paris Nanterre)

 

Recherche et création : écriture scénique, enjeux dramaturgiques 2
Modéliser et numériser l’écriture d’une production scénique complexe - Rorbert Faguy

 

You fight! Designing virtual mediated spaces and digital dramaturgies for live performances - Andrea Giomi (UGA), Ana Shametaj (artiste, Kokoschka Nevival, Milan).

 

Traces et mémoires du travail théâtral : perspectives ouvertes par l’informatique

Mascarille : une expérience singulière et protéiforme - Emile Zeizig (Association Mascarille)

 

KinoAI : logiciel web pour l’étude des répétitions - Jimmy Patouillard (UGA), Rémi Ronfard, Julie Valero

 

Improvising the archive: a project about the archive and the commons by Medea electronics - Angeliki Poulou

 

Sarah de leeuw - conférence géographies créatives et poésie

Jeudi 10 octobre 2019

 

DD DORVILLIER - Rencontre autour du métier de chorégraphe

Mardi 19 mars 2019

 

LAURA ÉLISA PEREZ - Conférence decolonizing self-portraits in kahlo, mendieta, and cervántez

Jeudi 31 janvier 2019

 

MAAIKE BLEEKER - Conférence performances des savoirs

Jeudi 11 octobre 2018



Télécharger la présentation de Maaike BLEEKER : Performances of Knowing Grenoble [5.98, .PDF]

 

GAY MCAULEY - Conférence observation et analyse des répétitions théâtrales

Jeudi 27 septembre 2018

Submitted on October 10, 2023

Updated on October 10, 2023